Mam nad Was propozycję na małą trasę objazdową (rowerem lub autem, a nawet autobusem, tudzież siakąś hulajnogą czy deską), którą możecie przebyć o każdej porze roku. Na trasie zaliczacie 4 obiekty:
- Okręt podwodny,
- Samolot,
- Myśliwiec,
- Torpedownię.
Dlaczego warto odwiedzić te miejsca?
Bo: nie tak łatwo zobaczyć gdzieś okręt podwodny ;), bo: samolot został 3 lata temu odrestaurowany, więc jest w pięknym stanie, bo: w końcu mamy dostęp do myśliwca, którego jeszcze niedawno nie mogli oglądać cywile (ot tak po prostu), bo: nie zapowiada się na żaden remont torpedowni, więc niewiadomo kiedy bezpowrotnie pochłonie ją morze… 🙂
Zatem nie zastanawiajcie się długo. Wycieczka nie zajmie Wam całego dnia, więc spokojnie wrócicie do domu na obiad i gorący rosołek 😀
Okręt podwodny typu Kobben – Jastrząb
- okręty OORP Bielik, Kondor, Sęp i Sokół zostały zbudowane w Niemczech (FRN) dla Norweskiej Marynarki Wojennej, a następnie wcielone do służby w Polskiej Marynarce Wojennej w 2002 roku. Przed przekazaniem wszystkie jednostki przeszły wcześniej odpowiednią modernizację,
- Jastrząb nie był w czynnej służbie, ale miał funkcję magazynu części,
- garść informacji technicznych: na jego pokładzie mieściło się ok 18 osób załogi, posiadał 2 siniki wysokoprężne MB820 (2x 440kW) i 1 silnik elektryczny VG 408 (1100 kW) oraz jedną śrubę, a jego zanurzenie testowe wynosiło ok 180 metrów,
- z ciekawostek: kobben oznacza fokę 😉

Samolot TS – 8 Bies
- samolot polskiej produkcji (1957-1960), który wyszedł z użytku w latach 70-tych XX wieku,
- miał służyć do szkolenia przyszłej kadry myśliwców odrzutowych,
- wyprodukowano ok 240 egzemplarzy,
- posiadał silnik gwiazdowy o mocy 330 KM,
- samolot występował także w wersji uzbrojonej tj. posiadał karabin maszynowy – kaliber 12,7 mm oraz dwa wyrzutniki bomb (do 50 kg każda).

Samolot MIG-21
- myśliwce produkowane przez ZSRR w latach 50-tych XX wieku,
- jest tu druga, ulepszona generacja MIG 21,
- w Polsce funkcjonowały praktycznie do lat 90-tych,
- Polska posiadała 85 egzemplarzy MIG-21 PF,
- trochę danych technicznych: załoga – 1 osoba; silnik – turboodrzutowy ze sprężarką i dopalaczem R-11F2S-300 o ciągu 60,76 kN; pułap praktyczny – 17 790 m; uzbrojenie: kierowane i niekierowane pociski rakietowe

Torpedownia – Hexengrund (Ziemia Czarownic)
- była to baza badawcza oraz poligon torped lotniczych, którą zbudowali Niemcy w czasie II Wojny Światowej,
- po wojnie ZSRR zrabowało sprzęt, który nigdy nie wszedł do ponownego użytku,
- oprócz samego budynku na morzu możemy także odnaleźć na plaży pozostałości po ekspresie kaszubskim,
- na plaży zobaczyć można pale, na których wznosił się kiedyś pomost łączący plażę (budynki na niej umiejscowione) z budynkiem torpedowni.

GDZIE: Jastrząb – Gdynia, Oksywie, ul. Śmidowicza 2 (obok przystanku przed Akademią Marynarki Wojennej),
GDZIE: TS – 8 Bies – Gdynia, Babie Doły, róg ul. Dedala i Ikara
GDZIE: Samolot MIG-21 – Gdynia, Babie Doły, ul. Zielona, obok Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej
GDZIE: Torpedownia – Gdynia, Babie Doły, morze od strony plaży
Korzystałam z poniższych stron:
- https://www.mojehobby.pl/products/TS-8-Bies-20253971.html
- https://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Samolot-TS-8-Bies-wrocil-na-Babie-Doly-n128053.html
- http://www.samolotypolskie.pl/samoloty/2736/126/PZL-TS-8-Bies
- http://www.muzeumwp.pl/emwpaedia/samolot-mysliwski-mig-21-pf.php
- https://www.polot.net/pl/mikojan_i_guriewicz_mig_21
- https://infogdansk.pl/okret-podwodny-jastrzab-kobben-w-gdyni/
- https://pl.wikipedia.org/wiki/Okr%C4%99ty_podwodne_typu_207